In dit deel willen we u tips geven over positieve
communicatie als smeermiddel te gebruiken om de dingen die u
belangrijk vindt, voor elkaar te krijgen.
De rode draad hierbij is, dat niemand graag
kritiek hoort, iedereen daarentegen hoort wel graag tips voor
verbetering.
Gedachten creëren:
wat ik zaai, zal
ik oogsten. Wat wil ik oogsten?
|
|
|
Dat wat ik
aandacht geef neemt toe.
|
Alles wat mij overkomt kan ik zien als een
positieve les.
|
|
|
Wat er om mij heen ook gebeurt, ik kan
altijd voor
vrede kiezen.
|
Het maakt niet uit waar ik ben, ik ben
altijd en overal veilig.
|
|
|
Vrij zijn van
oordeel geeft mij ruimte.
|
Gedachte + woord
+ daad bepalen mijn resultaat.
|
|
|
Ik zeg JA, tegen
alles wat ik ervaar. Ja, ja, ja!
|
Hoe meer ik van mijzelf houd, hoe meer ik
van anderen houd.
|
|
|
Bewuster leven is
rustiger leven.
|
|
|
Hier bespreken we de tegenhanger van Ken je eigen
stijl; Om een productieve werkrelatie te hebben
heb je echt inzicht nodig hoe je baas, je collega's of je
team reageert in bepaalde situaties. Hoe gaat je baas bijvoorbeeld
om met een nieuw idee? Krijgt je assistant een langdurig
project ooit af?
Superieuren.
De vier hier genoemde types zijn combinaties van het "vertel-
verkoop" model.
Wie is jouw baas?
|
De Controller Een uitstekende baas in
het begin van je carriere. Iemand die exact uitlegt wat hij wil en
verwacht. Dit is een managementstijl die helpt je
zelfvertrouwen te ontwikkelen; maar je doet wel altijd de dingen
die je baas kiest; niet je eigen ideeën.
|
|
De
Ritselaar
|
|
De
Vertrouwer
|
|
De
Onafhankelijke
|
Ondergeschikten
Als je iemand die voor je werkt irritant vindt, je het niet
voor elkaar krijgt dat ze de dingen doen die je wilt, dan
is het goed om jezelf de schuld te geven; maar je zou
ook moeten overwegen of ze vastzitten op een bepaald
niveau van hun ontwikkeling.
|
Niveau 1 Blokkade
Moet alles tegen ze worden gezegd? Als jij zegt"denk je dat een
goed idee zou zijn als je.....? "antwoorden ze dan "ja" maar
doen vervolgens niets?
Weet je zeker dat je
een goede personeels selectie hebt gedaan?
|
|
Niveau 2 Blokkade
Je kunt ze ertoe brengen om iets te doen, maar als je ze vraagt mee
te doen in een brainstormsessie dan worden alleen je eigen
idee's naar voren gebracht. Ze zitten er stilletjes bij totdat je
met iets komt en zeggen dan "Oh, dat is een goed idee."
|
|
Niveau 3 Blokkade Dit komt het meeste
voor.
Dit type komt graag met ideetjes, maar als je zegt: "dat is een
goed idee, waarom doe je het niet?"dan doen ze net alsof het
niet begrijpen. "ja, maar dat is eigenlijk niets voor mij. Ik dacht
dat je alleen maar ideeën wilde?" Op deze manier komt
het werk op jouw bordje in plaats van te helpen.
|
|
|
Er bestaat geen simpel truukje om onderen te
motiveren; geen geheime formule die maar een paar mensen kennen.
Ok, de rattenvanger van Hamelen gebruikte een speciaal talent
om te leiden. Net als diverse dicators uit de vorige eeuw. Je zult
ook altijd wel mensen tegeen komen die op ongewone wijze
aantrekkelijk zijn.
Dit soort speciale mensen zijn meestal
uitzonderingen: het motiveren van anderen is in principe vrij
eenvoudig te leren; het is een kwestie van je zo te gedragen
dat anderen graag bereid zijn je te helpen.
Wat demotiveert je?
|
|
|
Het is echt geen truc...
|
|
|
Duidelijk en eerlijk
|
Wees duidelijk genoeg om:
|
Geef duidelijk de
richting aan
|
|
|
Wees zeker dat het
haalbaar is
|
|
|
Zet de standaard
|
|
|
Daag de mensen
uit
|
|
|
Geef de mensen
zeggenschap over iets.
|
|
|
Biedt afwisseling
|
|
|
Communiceer
voortdurend
|
|
Wees eerlijk genoeg om:
|
Waardering te
geven
|
|
|
Participatie te
stimuleren
|
|
|
Mensen te trainen en
verder te ontwikkelen
|
|
|
Mensen te vertellen hoe
ze het hebben gedaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|